Protectia Consumatorilor a amendat farmaciile cu aproape 600.000 de lei. Marius Dunca: Atrag atentia farmaciilor sa respecte legislatia in vigoare.

Protectia Consumatorilor a amendat farmaciile cu aproape 600.000 de lei. Marius Dunca: Atrag atentia farmaciilor sa respecte legislatia in vigoare.

Antoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a efectuat in luna octombrie 2014 o actiune de verificarea a modului in care sunt respectate prevederile legale privind conditiile de pastrare-depozitare impuse/recomandate de producatori, in cazul unor produse comercializate in farmacii (suplimente alimentare, medicamente, produse cu destinatie nutritionala speciala, produse cosmetice). Astfel, au fost controlati 638 operatori economici care administrau farmacii sau drogherii, dintre care la un numar de 356 (56 %) au fost constatate deficiente.

Printre masurile dispuse de ANPC se regasesc oprirea definitiva si retragerea de la comercializare a 15,7 kg produse, in valoare de 3.764 lei, ce prezentau data durabilitatii minimale depasita; oprirea temporara de la comercializare a 203,7 kg produse la care s-au constatat deficiente in valoare de 48.435 lei  pana la remedierea neconformitatilor constatate; aplicarea de 422 sanctiuni contraventionale dintre care 222 amenzi contraventionale insumand 593.400 lei si 200 avertismente pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

”Consumatorii trebuie sa fie foarte atenti atunci cand achizitioneaza produse din farmacii si drogherii. Acele produse trebuie sa contribuie la imbunatatirea starii de sanatate si nu sa creeze probleme de sanatate suplimentare printr-o depozitare incorecta sau pentru depasirea datei durabilitatii minimale, dar nici ca interesele economice ale consumatorilor sa fie afectate. Atrag atentia operatorilor economici sa respecte legislatia in vigoare, astfel incat drepturile consumatorilor sa nu fie incalcate si pentru a evita eventualele sanctiuni.”, a precizat Marius Alexandru Dunca, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Principalele abateri constatate in urma controalelor ANPC:
* nerespectarea conditiilor de pastrare/depozitare impuse de producatori.
* comercializarea unor produse cu data durabilitatii minimale/data de minima durabilitate depasita
* abateri de la prevederile legale privind promotiile: diverse produse „1+1 gratis”, fara sa existe la vanzare si produsele individuale, astfel incat consumatorii sa poata verifica corectitudinea promotiei; diverse oferte promotionale cu informatii incomplete privind reducerile acordate, produsele cuprinse in oferta, perioada promotiei si/sau sintagma „in limita stocului disponibil”.
* nerespectarea prevederilor legale privind informarea consumatorilor: inscrierea de mentiuni care atribuiau suplimentelor alimentare proprietati de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli, contrar prevederile legale; produse fara elemente de identificare, fara prospect cu mod de utilizare, riscuri, atentionari, eventuale contraindicatii etc.
* practici comerciale incorecte, de natura sa induca in eroare consumatorii si/sau sa le afecteze interesele: diverse produse care se aflau in oferta promotionala de tip ”1+1 cadou” sau „2+1gratis” pentru care pretul produsului singular era mai mic decat pretul per produs din pachetul promotional.

I. Nerespectarea conditiilor de pastrare/depozitare impuse de producatori- 27 de operatori economici(4% din totalul celor controlati)

- jud. Teleorman- diverse produse depozitate direct pe paviment.
- jud. Mures- diverse sortimente de siropuri la temperatura de 20°C, fata de 8-15°C specificata de producator pe eticheta; produs pentru slabit la temperatura de 23°C, desi recomandarea producatorului era „a se pastra la loc racoros”.
- jud. Harghita- temperatura de depozitare recomandata de producator nu era respectata, pastrarea trebuia facuta la frigider.
- jud. Cluj- sirop de tuse care avea mentionat pe ambalaj „a se pastra la temperatura mediului ambiant” era tinut in frigider la temperatura de 4°C.
- jud. Neamt- in mai multe unitati dintre cele verificate nu se respecta temperatura recomandata de producator(temperaturile la care erau pastrate produsele erau cuprinse intre 20-23°C.
- jud. Arad- temperaturile de pastrare/depozitare la o parte dintre produsele comercializate nu respectau indicatiile producatorului.
- jud. Arges- nerespectarea temperaturii de depozitare recomandata de producator(max. 25°C).
- jud. Teleorman, Alba, Bihor si Mun. Bucuresti- temperatura din spatiile frigorifice de pastrare-depozitare  nu era monitorizata.

II. Comercializarea unor produse cu data durabilitatii minimale/data de minima durabilitate depasita

Conform prevederilor legale in vigoare, toti operatorii economici sunt obligati sa comercializeze produsele numai in cadrul datei durabilitatii minimale/ data de minima durabilitate(pentru produsele nealimentare) stabilite de producatori. Controlul a scos in evidenta incalcarea acestor prevederi.
- jud. Mehedinti- unguent cu galbenele care, conform inscriptionarii de pe ambalaj (EXP. 02.2007) era expirat de peste 7 ani.
- jud. Neamt- lapte praf pentru copii la cutii de 600 grame cu data durabilitatii minimale depasita de 9 zile.
- jud. Vaslui- ceai avand data durabilitatii minimale depasita de 7 zile; suplimente alimentare expirate din luna septembrie.
- jud. Suceava- unguent expirat din 01.10.2014; diverse sortimente de medicamente aveau data de minima durabilitate depasita.
- jud. Mures- sortimente de  medicamente cu data de minima durabilitate depasita.
- jud. Harghita- diferite medicamente si suplimente alimentare expirate.
- jud. Alba-diverse suplimente alimentare cu data durabilitatii minimale depasita.
- jud. Hunedoara- cereale expirate de 3 zile si suplimente alimentare expirate de 4 zile.
- jud. Arad- produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita.
- jud. Suceava- 5 buc. folii (blistere) cu diverse medicamente aveau taiata portiunea pe care era imprimata data durabilitatii minimale.

III. Abateri de la prevederile legale in vigoare privind vanzarea promotionala si prezentarea produselor

Abateri privind vanzarea promotionala s-au constatat in jud. Arges, Galati, Harghita, Constanta, Satu Mare si Mun. Bucuresti.

- jud. Hunedoara – exista un anunt referitor la reducerea cu 30% a pretului de vanzare a unui supliment alimentar.  S-a constatat ca perioada de vanzare promotionala se incheiase la data de 30.09.2014, fiind ulterior prelungita pana la data de 30.10.2014, insa nu exista niciun anunt in acest sens.
- Jud.Constanta- se practica in continuare vanzarea promotionala, desi oficial promotia incetase la data de 30.06.2014.
- Jud. Neamt- exista un afis pe care aparea informatia „Reducere 10-15 %”, fara alte precizari (durata, produse, regulament campanie etc.); existau mai multe promotii: „Reducere pana la 30% la produsele aflate in promotie’’, „Reducere pana la 10 % prin acumulare la pacientii fideli care au card in farmacie’’ si „Reducere 10 % la bonuri valorice’’, fara sa fie insotite de regulamente scrise si de liste ale produselor vandute promotional, acolo unde este cazul.
- jud.Neamt- se desfasurau concomitent mai multe promotii care depaseau perioada declarata: in perioada 01.06.2014 – 31.07.2014 sau in perioada 01.08.2014 – 30.09.2014, precum si „Alege pretul care te avantajeaza! Conteaza cat platesti! Reduceri de pana la 25%’’, cu  perioada de desfasurare 01.01.2014 – 30.06.2014.
Jud. Neamt- oferte promotionale cu informatii incomplete privind reducerile acordate, fara a se indica produsele cuprinse in oferta, perioada promotiei si/sau sintagma „in limita stocului disponibil”.
- Jud. Giurgiu- pachetele promotionale (2 buc/ pachet) erau comercializate cu 2 preturi diferite (cu card si fara card) si reducere de 25%, fara informatii privind pretul  la care se aplica reducerea si nici perioada pentru care este valabila promotia.
- Jud. Bacau- medicamente cu pret redus fara a avea specificata data de debut a reducerilor promotionale.
jud. Cluj- diverse suplimente alimentare „1+1 gratis”, fara ca in farmacie sa existe si produsele separat, astfel incat consumatorii sa poata verifica corectitudinea promotiei.
- Bucuresti- era in desfasurare o campanie de vanzari promotionale pentru pensionari, insa la momentul controlului niciun reprezentant al farmaciei nu a putut pune la dispoziţie regulamentul campaniei, precum si lista produselor ce formau obiectul acestei campanii. Totodata, s-a constatat ca existau oferte de produse de tipul „1+1 gratis”, neexistand la comercializare si produsul individual, astfel incat sa rezulte avantajul pretului.
- Bucuresti- vanzare promotionala pentru o serie de produse dermato-cosmetice, la care modul de indicare a preturilor nu respecta prevederile legale, mai exact, produsele prezentau un singur pret, cel neredus, iar reducerea se aplica la casa de marcat.
- jud.Constanta- vanzare „promotionala” pentru pachete de suplimente alimentare, fara a informa consumatorii in ce consta promotia, pretul vechi si pretul nou.
- Jud. Cluj- la intrare se afla un anunt despre oferta atractiva „mii de produse gratis pentru consumatori” insa, in timpul verificarilor nu s-a putut pune la dispozitie regulamentul promotiei sau un catalog/o lista cu „miile de produse gratis”.

IV. Nerespectarea prevederilor legale privind informarea consumatorilor

Inscrierea de mentiuni care atribuiau suplimentelor alimentare proprietati de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli
- jud. Prahova- o serie de suplimente alimentare pe ale caror ambalaje existau inscrisuri prin care se sugera sau se indica in mod nemijlocit faptul ca ar trata o serie de afectiuni, fapt ce contravine prevederilor legale in vigoare.
- jud. Suceava- suplimente alimentare(polen) la care s-a constatat lipsa avertismentelor obligatorii; o atentionare ca suplimentele alimentare nu trebuie sa inlocuiasca un regim alimentar variat si echilibrat; o atentionare ca produsele nu trebuie sa fie lasate la indemana copiilor mici.
- jud. Bacau- diverse suplimente alimentare si medicamente fara elemente de identificare, fara prospect cu mod de utilizare, riscuri, atentionari etc.
- jud. Neamt- preparate de laborator care se vindeau faraa mentionarea scrisa a conditiilor de pastrare, modul de utilizare si eventuale contraindicatii.
- Jud. Alba- diferite produse care nu erau insotite de elemente de identificare-informare obligatorii (compozitie, afectiuni pentru care este recomandata folosirea, contraindicatii, conditii de pastrare, termen de valabilitate).
- jud. Valcea- produsul „ceara pentru bataturi si negi” la care lipseau informatiile privind cantitatea neta/cutie si conditiile de pastrare.
- jud. Suceava- „crema cu vitamine” si „picaturi nazale” nu aveau pe eticheta data de minima durabilitate si cantitatea neta.
jud. Constanta- nu exista o informare cu privire la perioada maxima de utilizare dupa deschidere pentru instilatiile nazale preparate si comercializate de unitate.
- Bucuresti- produse din categoria tehnica medicala care nu erau insotite de informatii referitoare la adresa importatorului, iar denumirea produsului nu era completa.
- jud. Teleorman- produsul „strugurel” pentru care elementele de identificare si caracterizare nu erau traduse in limba romana.

- Lipsa afisarii preturilor- 30% dintre operatorii economici controlati

V. Practici comerciale incorecte, de natura sa induca in eroare consumatorii si/sau sa le afecteze interesele

- jud. Teleorman- preturile erau inscrise sub forma: pret intreg, reducere 5 % si pretul redus se acorda doar posesorilor de carduri, consumatorii nefiind informati asupra acestui aspect.
- jud. Giurgiu- pachete promotionale constand in doua suplimente alimentare diferite cu „reducere de pret” de 50% , respectiv 75% inscrisa pe pachet, fara a exista informatii cu privire la pretul fiecarui produs in parte. Tot aici se comercializau pachete „promotionale” cu mentiunea „1+1 cadou”, la care pretul afisat per pachet era de 21,50 lei, iar pretul pentru un singur produs era de 20,50 lei.
- jud. Satu-Mare- supliment alimentar la un pret de 33,17 lei/cutie, precum si in varianta „pachet promotional „2+1 gratis” la pretul de 70,37 lei, fata de 66,34 lei (pretul a doua cutii).
- jud. Vaslui- exista afisata o lista de produse, care, conform declaratiilor personalului din farmacie, cuprindea produsele cu pretul cel mai mic din tot lantul de farmacii din orasul Vaslui. In urma verificarilor efectuate prin sondaj la alte farmacii, s-a constatat ca pentru 10% din produsele inscrise pe prima pagina din acea lista, pretul practicat de alte farmacii era mai mic.
- jud. Galati- la intrare era afisat anuntul „farmacia cu cele mai mici preturi”, insa, in urma verificarilor, s-a constatat ca preturile afisate aici pentru diferite produse farmaceutice erau mai mari in comparatie cu cele practicate de alte farmacii.
Jud. Galati-  preturile erau afisate „pret fara card” si „pret cu card”, practicandu-se in acelasi timp vanzari promotionale la anumite produse, insa consumatorii nu erau informati cu privire la faptul ca reducerea se aplica doar la preturile „fara card”.
- jud. Vaslui- se desfasura campania „MII DE PRODUSE GRATIS pentru pensionari”. In realitate, in catalogul campaniei figurau doar 1.324 produse(1.324 nu reprezinta „mii”).
- jud. Vaslui- supliment sub forma unui pachet promotional „2 la pret de 1’’ cu pretul de 11,94 lei, insa pretul unui singur produs era de 9,99 lei.
- jud. Hunedoara- „incaltaminte ortopedica”- incaltaminte pe al carei ambalaj producatorul nu mentiona „ortopedica”, ci doar ca “produsul ofera un confort pe toata perioada zilei, fiind comod”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.